Skip to content

Om

Olsens kurs og undervisning er et enkeltpersonsforetak som tilbyr kurs og undervisning til både privatpersoner, foretak og skoler. Dette enkeltpersonsforetaket ledes av meg selv, Andreas Olsen, og det er jeg som vil utføre undervisningen og kursene som arrangeres av dette enkeltpersonsforetaket. Jeg er utdannet lektor i matematikk og spansk og har undervisningskompetanse i disse fagene på ungdomstrinnet, på videregående skole og i voksenopplæring. Jeg vil også tilby undervisning i programmering, siden dette er en del av min utdanning og fordi jeg har lært mye om dette på egenhånd. Kursene og undervisningen jeg tilbyr er knyttet til fagfeltet matematikk og programmering, som er en del av min utdanning.   

 

       Andreas Olsen

         Daglig leder

Bakgrunn, utdanning og erfaring

For noen år tilbake fikk jeg spørsmål fra en venn om jeg kunne hjelpe ham med matematikk. Denne personen slet med å forstå mange av de mest vesentlige tingene i matematikk. Jeg skulle hjelpe ham med å bestå i faget 2P på videregående. Vi gikk i gang og ja ga ham mange timer med undervisning. Jeg synes det var veldig trivelig å undervise denne personen og det gjorde til at jeg lurte på om ikke lærer kunne være yrket for meg. Denne personen klarte å bestå den avgjørende prøven i faget, og dette motiverte meg til å søke meg inn på en bachelor i matematikk på universitetet. Jeg begynte så på en bachelor i matematikk ved Universitetet i Agder. På universitet gjennomførte jeg et fag der jeg lærte å programmere og dette gjorde at jeg senere på fritiden videreutviklet min kompetanse innenfor programmeringsspråket Python ved å se på instruksjonsvideoer på youtube. På fritiden har jeg blant annet eksperimentert med å lage enkle spill og programmer i python. 

Mens jeg gjennomførte Bachelor i matematikk fikk jeg muligheten til å være studentassistent i Kalkulus 1, som er et matematikkfag på universitetet. Denne jobben synes jeg også var veldig trivelig og studentene jeg hjalp med matematikken var veldig fornøyd med med hjelpen jeg ga dem. Etter at jeg ble ferdig med bacheloren og hadde begynt på master i matematikk, ønsker jeg å få noen erfaring av det å være lærer for en hel klasse. Jeg søkte derfor på noen jobber og fikk jobb på en skole der jeg skulle være både miljøarbeider og spesiallærer for en elev. I tillegg fikk jeg på denne tiden lov til å være vikarlærer i noen matematikktimer på ungdomskolen. Dette synes jeg gikk over all forventning, og jeg merket at jeg trivdes med undervisning for flere elever. Samtidig i denne perioden fikk jeg jobb på en videregående skole der jeg jobbet med leksehjelp i matematikk. Det virket som at skolen synes at jeg gjorde en jobb og jeg fikk mulighet til å være vikarlærer på denne skolen. Alt i alt forstod jeg at jeg ønsket å bli lektor i matematikk på ungdomskolen og videregående. 

 

Mens jeg studerte Master i matematikk fikk jeg også jobb for et firma som driver med privatundervisning. Der hjalp jeg 16 elever med matematikk i 249 klokketimer totalt. Når jeg underviste disse elevene gjennomførte jeg mesteparten av denne undervisningstiden over internet. Ved hjelp av en online plattform, en ipad og en «apple pencil» hjalp jeg elever i en «en til en» kontekst med matematikk fra ungdomskolen opp til universitetsnivå. Jeg var borte i alle vanskelighetsgrader ved matematikken, alt fra 1P til R2 på videregående og kalkulus på universitetet. Etter å ha fullført og bestått master i matematikk med didaktisk retning, søkte jeg meg inn på Praktisk Pedagogisk Utdanning ved Universitetet i Agder. Dette er en utdanning jeg gjennomførte og som og som gjorde at jeg fikk tittelen «lektor med opprykk». Jeg ble med andre ord utdannet lærer i matematikk og spansk, spesielt innrettet mot elever på ungdomskolen og videregående skole. Da jeg gjennomførte Praktisk Pedagogisk Utdanning hadde jeg praksis 6 uker ved en ungdomskole og 6 uker ved en videregående skole. Gjennom praksissen erfarte jeg at jeg fungerer spesielt godt som spesiallærer, da flere av elevene jeg tok ut på smågrupper synes det var veldig gøy å jobbe med meg og de gjorde også stor fremgang. Jeg følte også at jeg klarte meg godt i klasserommet både på ungdomskole og videregående. Men jeg tror nok jeg passer best på videregående, når det handler om å håndtere klasser. På videregående prøvde jeg å lage escaperoom i matematikkundervisningen. Dette var en stor suksess, der elevene både lærte matematikk samtidig som de fikk gjøre noe gøy. Denne typen opplegg er noe jeg planlegger å lage mer av og selge til skoler. Jeg laget også små kurs i programmering for både ungdomskolen og videregående i matematikkundervisningen, som fungerte bra, og dette har motivert meg til å lage kurs i programmering, spesielt tilpasset for skoler. Jeg har også lyst til å leie meg inn som lærer på skoler og håper dette firmaet kan bidra til dette. Samtidig ønsker jeg også å drive med privatundervisning som er en type undervisning jeg liker veldig godt og som jeg har fått mye god feedback på at jeg er flink til. 

Vilkår for timepakker og undervisningsforløp ved privatundervisning

Før privatundervisingen gjennomføres, blir det holdt en lengre samtale mellom meg og en foresatt til eleven det gjelder. Dersom den foresatte ønsker å kjøpe privatundervisning til barnet sitt, vil det settes opp en dobbelttime a 45 minutter. Denne er gratis og deler av denne vil brukes til å bli kjent med eleven og lage en plan på hvordan undervisningen fremmover skal foregå. Tid og sted avtales i forkant av dette. Det er også viktig at eleven sender meg informasjon om hvilke oppgaver vi skal se på i løpet av denne dobbelttimen. I motsetning til privatundervisningen en kan kjøpe fra andre undervisningsforetak vektlegger jeg forberedelse. I mange foretak får man ikke betalt for forberedelse og dette ses heller ikke på som nødvendig. Dersom man ikke kan alt man blir spurt om er det helt greit. Av erfaring så kan det gå litt tid i å sette seg inn i ting det er lenge siden man har jobbet med, og dersom en har glemt noe er det irriterende for elevene. Det stjeler også av den verdifulle tiden den foresatte til eleven har betalt for. Jeg vil derfor alltid forberede meg slik at alt det som er levert inn av oppgaver vi skal se på, er oppgaver jeg har forberedt hvordan jeg skal forklare til eleven. Jeg skal kunne alt det som er etterspurt av eleven, og jeg bruker med andre ord en del tid på å forberede meg til hver undervisningstime og derfor er prisen som den er. Det er slik jeg vil jobbe og jeg mener at presentasjonen og forklaringene til eleven blir av betydelig høyere kvalitet enn dersom man skal spontant svare på spørsmål en ikke har fått tid til å tenke over. 

Etter denne dobbelttimen er gjennomført kontakter jeg foresatte for å høre om de ønsker å kjøpe privatundervisning. Dersom dette er tilfellet vil foresatte få muligheten til å velge ut en timepakke de ønsker å kjøpe. Dersom en ikke kan betale alt med en gang kan jeg ordne finansiering gjennom et forbrukslån, slik at en betaler på avbetaling månedlig. Vi vil så avtale hvilke dager og tidspunkt vi planlegger å ha undervisning. Det første som skjer er at den foresatte mottar en kontrakt, der de får informasjon om betingelsene for kjøp av timepakken med privatundervisningen. Etter at en har signert denne vil man motta en faktura en må betale innen en spesifikk dato. Denne sendes på epost eller i vipps. Etter denne er betalt starter undervisningen.

Hva gjør man dersom elev eller lærer blir syk? Dersom eleven blir syk må jeg få beskjed 24 timer før timen blir holdt, senest klokken 08.00 samme dag som undervisningen. Dersom dette ikke gjøres trekkes de planlagte timene fra timepakken. Dersom jeg blir syk vil jeg gjøre det samme, vi avtaler da et annet passende tidspunkt vi der vi kan gjennomføre timene. 

Hvor lenge varer en timepakke? En timepakke har en varighet på nøyaktig et år etter en har kjøpt timepakken. Dersom en ikke har brukt opp alle timene innen denne tiden, kan en ved å kjøpe en ny timepakke forlenge varigheten på de utgått timene med et år. Dersom man ikke trenger flere undervisningstimer, kan man få refundert beløpet på de de resterende timene, men da får man ikke noen rabatt på hver skoletime man har betalt for. Da beregnes full timespris for hver skoletime i timepakken. Dette vil si at dersom en for eksempel har kjøpt en timepakke på 24 timer a kroner 750 til 18000 kroner. Ved kjøp av bare en skoletime koster det 1000 kroner timen. Dersom en har bare brukt 12 timer og vil få refundert for de resterende 12 timene, så blir det 18000-(12*1000)=18000-12000=6000. En vil da få 6000 kroner refundert. Når en har veldig få timer igjen vil det ikke lønne seg. Jeg kan også velge å avslutte et undervisningsforløp med en elev dersom jeg finner det for krevende å fortsette. I dette tilfellet vil de resterende ubrukte timene i timepakken tilbakebetales uten at den foresatte som har betalt for timepakken skal tape på det. 

Dersom en elev ikke kan komme ned på kontoret mitt for å gjennomføre undervisningen eller gjennomføre undervisningen over internet, vil det beregnes transportkostnader for at jeg skal komme meg fra kontoret til der eleven ønsker å gjennomføre undervisningen. 

Kan flere enn en elev få privatundervisning samtidig? Ja, opp til tre elever kan få undervisning samtidig. Dersom tre foresatte ønsker å spleise på en timepakke til tre elever, kan dette la seg gjøre. På denne måten vil det bli billigere for hver elev. 

Kan søsken overta et undervisningsforløp? Ja dersom en elev har ikke har bruk for flere undervisningstimer og har timer igjen i timepakken, kan et søsken problemfritt overta dette undervisningsforløpet og bruke av timene i timepakken. 

Vilkår for kjøp av undervisning av skoler og foretak

Når en skole eller et foretak kjøper undervisningstimer av meg, gjennomføres det ingen kartleggingstime. Det selges heller ingen timepakker. I tilknytning til hver undervisningstime inkluderes forarbeid, etterarbeid og utarbeiding og retting av prøver, slik som er vanlig skikk for en lektor som jobber i skolen. Skolen eller foretaket som kjøper undervisning av meg betaler en fast timespris for hver undervisningstime som holdes. Denne timeprisen er på 900 kr per skoletime a 45 minutter. Når en jobber på skoler eller for andre foretak vil det være nødvendig å delta på møter i tilknytning til undervisningen, disse betaler også skolen foretaket en timelønn på 500 kr a 45 minutter. Det skrives en kontrakt i forkant av hvert oppdrag som gjennomføres. Det er derfor opp til skolen eller foretaket hvor mange timer de kjøper av gangen. Skolen får en faktura for hele oppdraget de betaler før undervisningen er gjennomført, eller de kan betale en faktura hver måned etter avtale. Dersom skolen eller foretaket vil jobbe under andre betingelser kan dette selvfølgelig forhandles. 

Dersom en skole eller et foretak ønsker at jeg kommer for å gjennomføre mindre enn 4 skoletimer per dag, vil de bli nødt til å betale for transport. Dette avtales før det skrives kontrakt. Dersom skolen eller foretaket er langt fra min adresse eller mitt kontor kan det også forekomme transportkostnadder som skolen eller foretaket må dekke. Dette avtales før det skrives kontrakt. 

Hvorfor kjøpe undervisning via dette foretaket? Fordelene med å kjøpe undervisningstjenester fra et foretak i stedet for å ansette en lektor er mange. Skolen eller foretaket slipper å betale: feriepenger, arbeidsgiveravgift, pensjon, forsikringer og sykepenger med mer. På denne måten vil skolen eller foretaket som hyrer meg inn spare inn pengene de må sette av til disse utgiftene. De slipper også å betale meg for ferier og de har heller ingen forpliktelse med å fornye kontrakten min. Dersom en skole trenger en vikarlærer raskt, kan de lett se om jeg er tilgjengelig på denne nettsiden. Dette kan de se i min kalender som er tilgjengelig på denne nettsiden. 

Vilkår for kjøp av kurs

Kursene jeg selger vil legges ut på denne nettsiden med en pakkepris for for hele kurset. Det betales en pris per deltaker i kurset. Dersom det blir mindre enn 5 personer som er påmeldt et kurs kan kurset bli kanselert. Dette vil bli medelt deltakerne i god tid før kursets start. Kursene gjennomføres i fysiske lokaler og alle påmeldte deltakere vil få god informasjon om kurset i forkant av oppstart på epost. før kurset skal gjennomføres vil deltakerne få tilsendt en kontrakt som forklarer deres rettigheter knyttet til kjøpet av kurset i tillegg til en faktura som må betales før første kursdag. 

Dersom en skole eller et foretak har en forespørsel til et kurs som ikke er lagt ut på denne nettsiden kan de kontakte meg. Jeg vil da prøve å lage et kurs som er tilpasset deres ønsker dersom dette lar seg gjøre og dersom skolen eller foretaket kan betale den prisen jeg ønsker for å gjennomføre kurset.